الاثنين، 19 مايو 2008

هيه الرجاله جرالها أيه؟؟؟؟

مش عايزة الرجاله تزعل منى
ولا أقولكوا
أزعلوا
بس مش منى
أزعلوا على نفسكوا

الرجاله جرالها أيه؟؟
مبقوش زى الاول خااااااااالص
فين الشهامه ؟؟؟؟فين الرجوله؟؟؟؟ فين النخوة؟؟؟
فين الراجل اللى بتهتم بأهل بيتها
بناتها
زوجاتها أمهاتها؟؟؟
فين الرجالة اللى قوامين فعلا على أسرتها
فين الراجل اللى بيشوف بنته نازله لابسه أيه؟؟؟
أنا بصراحه لما بشوف بنت نازله من بيتها بلبس مش ولا بد
بقول العيب مش عليها
العيب على الراجل اللى منزلها كده

طيب فين شهامه ولاد البلد
؟؟؟؟
كنت راكبه ميروباص من كام يوم
وكنت مع واحده صحبتى
وكنت لابسه أسدال أسود
لانى بقيت أستخدمه كتيييير أوى اليومين دول
بصراحه أنا مش بلبسوه كزى ليا يعنى
لانى والله بتقى الله جدا فى لبسى
بلبس تونك تحت الركبه وبنطلون واسع والوان والله مش ملفته
أبغاء مرضاة الله
بس من كتر المعاكسات اللى بتعرضلها بقيت ألبسه عشان محدش يكلمنى
أصلى كنت فاكرة أن اللبس هوة اللى بيخلى الراجل يقل أدبه ويعاكسك
وياريتها بقى تيجى على المعاكسه!!!
لأ
ده تحرش
بالكلام اللى والله فى منتهى قله الادب
وباللمس كمان
وحسبى الله ونعم الوكيل

نكمل الحكايه الذفت اللى كنت بحكيها
كنت راكبه مع صحبتى رايحيين مشوار وكنت قاعده جنب الشباك عشان محدش يتلزق فيا فى الطرقه بتاعت الميكروباص
وده طبعا بعد ما مشينا شارع طوييييييييل عشان نركب الميكروباص من أول الخط ومنوقفش فى الطرقه والناس برضوا تتلزق فينا
المهم ركبنا الميكروباص من أول الخط وكان فاضى
ركبت جنب الشباك وزى ما أنتوا عارفين ليه
وأنا قاعده بتكلم مع صحبتى
حسيت بحاجه كده على دراعى !!!
فقولت أكيد ديه أيد الشنطه
فشيلت الشنطه خالص وحطيطها على رجلى
وكملت كلام مع صحبتى
برضوا حيست أن فى حاجه
!!!!!
فتحسست مرة تانيه
وأذا بيا ألاقى أيد الراجل اللى راكب ورايا على دراعى
والله يا أخوانى محستش بنفسى الا وأنا رافعه أيدى وبعزم ما فيا
ونازله على وشوه
رزعتوه حته قلم
عمل صدى
وودنى أنا شخصيا صفرت صفارة زى صفارة الانذار اللى فى المستشفيات
الناس طبعا أندهشت
وقالولى أيه يا أنسه فى أيه؟؟؟
قولتلهم الحيوان ده لقيتوه حاطت أيدوه على دراعى
تخيلوا لرجاله اللى فى المكروباص عملت أيه؟؟؟؟
ها تتخيلوا كده أيه اللى حصل؟؟؟؟

خلاص خلاص
متسرحوش أوى كده
مش عايزة خيالكم يروح لبعيد
قالولى


معلش!!!

يا لهوووووووووووووووووى
معلش!!!!
أنا بقى سمعت كلمه معلش
وحسيت أن أندلق على دماغى جردل ميه سخنه زى الناااااااااار
خلت الدم يفط فى نفوخى
وأخدت أردد
بصوت عالى
معلش
معلش
معلش
هوة ده اللى ربنا قدركوا عليه
حسبى الله ونعم الوكييييييييل
حسبى الله ونعم الوكييييييييييييييييل
حسبى الله ونعم الوكيييييييييييييييييييييييييييييل
وأشهد الله أن الموقف ده حصل
تفتكروا من 10 سنين كده
لو السينارو ده كان حصل
كان أيه رد فعل الرجاله والستات اللى فى الميكروباص تجاه الراجل ده
حسيبكوا انتوا بقى تتخيلوا ايه اللى كان حصل

هناك 8 تعليقات:

شـمو نشـادر يقول...

وااادى أول تعليق حجزناه ..
بصى هو التعميم عموما فى اى حاجه غلط ..
يعنى منقدرش نقول ان كل الرجاله دلوقتى بقو كده ..
زى ما منقدرش نقول ان كل البنات دلوقتى بقو تافهين و دماغهم فاضيه ومش بيفكرو غير فى اللبس والخروج والبوى فريند والموبايلات .. بدليل ان فى بنات زيك كده دماغهم شغاله وشخصيتهم حلوه ..
انما بالنسبه بقى لموقف الناس فى الميكروباص ..
موقف فعلا مش ولابد خالص ..
زمان كان ممكن كلهم يقلعو اللى فى رجليهم وهووووب على قفا الراجل ..
بس معلش .. الشخصية المصرية فعلا اتغيرت مع الزمن ..
مع الذل والقهر بقى التفريط فى الحق عادى ..
مع النت والفضائيات بقى البنات العريانه فى الشارع عادى ..
واللى بيتحرشو بالبنات فى الميكروباصات عادى ..
وعايز احييكي جدا و اقوللك ان المدونه دى ان شاء الله هتفرقع ..
وانتى اسلوبك لذيذ وشكلنا كده هنبقى اصدقاء ..
و تحياتى ..
أسامة أمين

هوة فى أيه؟؟soso يقول...

بجد مش عارفه أقول أيه على الكلام الجميل ده
ويتهيألى المدونه هنا مفيهاش حجز ولا حاجه
يمكن أنت تكون الاول والاخير
بس والله يكفينى ويزيد
جازاك الله خيرا كثيرا
وفعلا التعميم مش مظبوط
بس للأسف ده بقى الاغلبيه
يعنى نفس الموقف بشكل أخر حصل مع أختى من كام يوم فى الجامعه
وطبعا نظرا لتوجيهاتى أنها متسكوتش خالص على حاجه زى كده
بهدلتوه وقالتلوا أنا حجيبلك الحرس
فتخيل قالها ايه
قالها أنتى حتهيصى بقى ولا أيه
قالتلوا أه حهيص وحجيبلك الحرس يشوفوا الاشكال اللى بقت تدخل الجامعه ديه
قالها أنتى باين عليكى بيئه
ووالله أختى ديه فى منتهى الرقه والشياكه
أهو أى شتيمه بيلهيها بيها
بس هيه قالتلوا أنت فعلا لو محترم ومعملتش حاجه خليك واقف وعقبال ما الحرس ييجى
طبعا مشى
الغريبه بقى أنها بتقوللى الولاد كانوا بيتفرجوا عليا
مفيش واحد منهم أعتبرنى زى أختوه
ومسك الولد ده هزءوا حتى
يلااااا
منه لله
وحسبى الله ونعم الوكيل فيه
شوفت بقى؟؟؟

شـمو نشـادر يقول...

عارفه ليه يا سوسو الولد ده قاللها كده ؟!
عشان هو فاكر ان كل البنات بقو كده ..
بصى انا مش عايز احكيلك حاجات مينفعش تتحكى ..
بس تأكدى ان فى بنات كتييييير جدا عندهم استعداد اوى لكده ومش بيقولو لأ ..
عشان كده بقوللك التعميم غلط ..
هو افتكر ان اختك زيهم وطبعا كان غلطان ..
وفى نفس الوقت اختك ممكن تفتكر ان كل الشباب بقو كده زى الواد ده وهى كمان هتكون غلطانه ..
وبعدين ايه التشاؤم ده ..
ان شاء الله التعليقات هتبقى كتيره وقريب ..
انتى لسه مدونتك جديده مش تستعجلى ..
هيجيلك ناس كتير اوى ويحبوكى وبكره تشوفى ..
وانا عازمك على كوباية شاى عندى فى مدونتى المتواضعه ..
و مساء اللوز عليكي ..
أسامة أمين

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

هاقولك يا ساسو صحيح اول زيارة بس هافهمك

الشعب انكسر الناس من جواها اتدمرت تماما مبقاش عندهم انتماء لاى حاجة ولا لاى حد


صدقينى وانا مع اسامة فى بنات كتير سؤء فكر الجيل المتنيل على عينة الى بيطلع دة...

فصبرا جميل

Soooo يقول...

من فتره صغيره .. اسبوع ولا عشر تيام .. حاجه كده يعني .. كنت راجع من رمسيس وركبت ميكروباص .. وقعدت في الكنبه اللي ورا خالص على الجنب اللي قدامه الطرقه عشان رجلي ماتخبطش في ضهر الكرسي اللي قدامي
المهم .. ركبت واحده ومعاها امها .. وقعدو في الكرسي اللي قدامي .. البنت من بره والست امها من جوه .. وجه شابين وراحو قاعدين جنبي .. بقو ورا النت وامها بالظبط .. لما الميكروباص اتحرك لقيت الواد اللي جنبي بيمد ايده على البنت من تحت .. وانا شايف ايده .. مع ان البنت كانت محجبه ومحترمه في لبسها ومش عامله حاجه غلط .. انا لقيته بيمد ايده وبيتحرش بيها رحت قلتله في ايه ياعم .. وبصوت مسموع عشان البنت لو مكسوفه تتكلم ولا حاجه تعرف ان في حد معاها وتقول لو متضايقه .. انا قلتله في ايه ياعم وهو راح قايللي بصوت اعلى منني .. في ايه .. هو حد جه ناحيتك .. خليك في حالك
انا ساعتها بقى القضيه مابقتش البنت ولا امها .. بقت انا .. رحت بصوت هادي وبيعلى تدريجيا قلتله : لما اتكلم معاك بصوت .. تتكلم معايا بنفس نبرة الصوت .. وانت عارف وانا عارف انت كنت بتعمل ايه .. ولو عليت صوتك مره تانيه مالكش عندي غير بالجزمه

طبعا الموضوع كبر والواد وصاحبه بقو عايزين يتخانقو معايا والناس اللي في الميكروباص تدخلت وقوموني من جنبهم وقعدت جنب السواق والليله مشيت

لكن اللي حز في نفسي .. ان لا البنت ولا امها اللي اكيد حست ان الكلام كللو في اطار عنهم .. مافتحوش بؤهم بكلمة واحده

اهو ده موقف معاكس للي اتكلمتي عنه
هل قلت ولا حتى فكرت ان كل البنات بقو كده؟؟
لأ طبعا

كل واحد وليه ظروفه

فهمتي قصدي؟؟؟


وانتي عامله ايه



سلامووووووووووز

هوة فى أيه؟؟soso يقول...

يا سو أولا أنت أنسان فى قمه قمه الاحترام والشهامه والرجوله
فعلا أنت كبرت أوى أوى فى نظرى
التصرف اللى عملته ده ربنا حيأجرك عليه أكيد
ويكفى أن غضبك ده كان فى الله
ولغيرتك على بنت ممكن تكون زى أختك أو زوجتك
وشوفت بقى الولد ده كان بيعمل أيه
حسبى الله وعم الوكيل فيه
ومش عارفه بالظبط التصرف بتاع البنت ديه وأمها عبارة عن طيبه أوووووووفر
ولا سورى عبط
ولا سورى أكتر ومش عايزة أقولها لانى مش متخيله أن واحده تكون راضيه بالوضع ده
أكييييييد لا
بس يكفيك أنك عملت اللى يمليه عليك ضميرك وأخلاقك العاليه
وأنا طبعا مبعممش بس أصحاب النفوس الضعيفه بقو كتييييييييييييير أوى
أنت أتكلمت وأعترضت غيرك ممكن يشوف ولا يتحرك له ساكن
ربنا يكثر من أمثالك يا سو
وييسر أمرك يااااااااااااااارب
ويشرح صدرك
ويصلح حالك أن شاء الله

Miss. Sosa يقول...

ازيك يا سوسو اخبارك ايه ؟

فينك مختفية ليه؟

بخصوص اللي حكيتيه غالبا من كترة فرجتهم ع الافلام الاجنبي وتشبههم بيهم بقوا زي الغرب في بروده وتناحته واختفت معالم الشخصية الشرقية اللي كانت بتتميز بالرجولة والشهامة
الله يرحمك يا شرقية كنتي بنت ناس ومحترمة :(

ومن كتر فرجتهم ع الستالايت بقى كل شيء عادي عادى عادى يعني مش اي عادي
ايه يعني يحط ايده ولا رجله علي ايد اللي ادامه .. ماهو احنا عايشين في زريبة .. علي رأي يوسف وهبي ما الدنيا الا اسطبل كبيرررررر

والحمد لله على مترو الانفاث ودرجة السيئات مابشوفش فيهم البلاوي ديه
هم مش املة برضو بس اهو قضا اخف من قضا.

ٍSOU يقول...

الرجالة دى ماتت فى الحرب ..فى منها دلوقتى بس قلة قليلة